Sunday, January 28, 2007

Challenge for the day

A colleague informed that our boss today is moody. Though with a sleepless night I managed to pull it through. It wasn't that hard. I am a team player.

A colleague made fun of me for doing a favour for another colleague. The simplest explanation I gave was today is her day, I do not know when my day will come. With that, she belittled me. Angry but managed to think that this belittling colleague of mine has always been bitter.

A stranger stopped asking me for RM3 for his bus fare back to Nilai. To give or not to give was the question since I can smell his breath. Alcohol. Whatever he did with the RM2 I gave him, I just knew he really needed it.

Stopped to buy coffee, Rm1.80. No change for RM50. I left feeling like the world had her back on me.

A colleague gave me RM2 to buy coffee. I managed to control my tears.

A short day at work with a very good lesson of life.

4 comments:

Anonymous said...

buatlah baik tanpa rasa rasa ingin tahu kebaikan itu untuk apa. aku rasa aku bodoh dan diperbodohkan. aku dah alaminya tahun lepas. wang berjumlah 10 bulan duit bank keretaku, ku punahkan untuk membantu lelaki yang aku tak kenali, katanya untuk ibu mertuanya membayar kereta yang hendak ditarik bank & membina hidup baru di KL. allah membalasnya dengan rezeki 10 kali ganda dari duit itu dan kurniakan kehidupan yang indah (yg seringkali jarang ku syukuri). dengan duit itu aku daftar ke haji untuk ku ziarah kekasihku, nabi dan kaabah, kiblatku. Allah memang ada rahsia dan 'plan' untuk kita. kita hanya perlu berdoa dan berusaha. aku berdoa aku & kau mendapat hidayah, petunjuk, pelindungan.

aiz said...

anonymous, amin amin amin.......
terima kasih. cuma kadang kadang aku terleka dan cepat berasa marah kepada mereka yang memperkekehkan hajat baik aku. sepatutnya aku hanya perlu berdiam diri dan tidak lansung memperdulikan kata kata mereka yang boleh menjahanamkan nilai nilai baik( yg tak banyak ni) dalam diri aku.

Ross said...

Aiz...the reason comments was so lovely, touching sangat...thanks you anoymous and you too, Aiz

aiz said...

ross, aku pun bersetuju dgn mu. aku pun tersentuh melihat matamu tertutup rapat bila ketawa malam tadi. sudah pasti kau bergembira di sana... aku pun gembira jua. lebih lebih lagi apabila kita mampu melahirkan choir RTM Ulu Langat.... gambar yg di ambil semalam ada ke yang berupa baung? atau patin? ataupun talapia? ke berupa cipan?